Bergen
Dinsdag 24 oktober 2023 - Dag 5
Het is mistig als we wakker worden, even later beschijnt de eerste gouden ochtendzon de bergen aan de overkant. Tijd om op te staan, al is het nog fris (3 graden).
Na het ontbijt rijden we naar Bergen. We parkeren de auto in een (gratis!) parkeergarage en rijden met een elektrische step naar Byggen, de historische wijk aan de haven waarvan het rijtje gekleurde huisjes bij het water het iconische plaatje van de Hanzestad vormt.
Het gebied heeft te kampen gehad met verschillende grote branden. Na de brand in 1702, de ergste in de geschiedenis van Bergen, hebben de Hanzekooplieden de gebouwen in hun oorspronkelijke staat hersteld.
Het gebied heeft te kampen gehad met verschillende grote branden. Na de brand in 1702, de ergste in de geschiedenis van Bergen, hebben de Hanzekooplieden de gebouwen in hun oorspronkelijke staat hersteld.
De meest noordelijke gebouwen werden in 1955 door een brand beschadigd; slechts een kwart van Bryggen stond nog overeind. Mogelijk heeft deze brand Bryggen echter gered. Na de brand zijn uitgebreide archeologische opgravingen gestart in het door de brand beschadigde gebied. De archeologen deden belangrijke vondsten, waardoor de belangstelling voor de geschiedenis van Bryggen ontstond. In 1965 zijn de huizen opnieuw opgebouwd.
In 1979 werd Bryggen opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO, als monument voor de Hanzehandelscultuur.
Maar Bryggen blijft bedreigd. De fundamenten zijn aan het rotten en de gebouwen zinken. De stad doet er volgens eigen zeggen alles aan om dit te voorkomen.
In 1979 werd Bryggen opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO, als monument voor de Hanzehandelscultuur.
Maar Bryggen blijft bedreigd. De fundamenten zijn aan het rotten en de gebouwen zinken. De stad doet er volgens eigen zeggen alles aan om dit te voorkomen.
Omdat het weer zo prachtig is nemen we de Fløibanen, de kabelbaan naar de top van de 320 meter hoge Fløyen berg. De rit naar boven duurt een minuut of 7 en we maken enkele tussenstops. Het blijkt absoluut de moeite waard want wat een prachtig zicht heb je vanaf hier op de stad! En wat hebben we een geluk met het weer!
Na een kopje koffie met onvervalste Noorse koffiebroodjes op het terras in de zon besluiten we om, ondanks dat we een retourtje hebben gekocht, niet met de kabelbaan terug te rijden maar om de 3 kilometer terug naar het centrum te lopen. En dat blijkt een goed besluit, het is een prachtige wandeling naar beneden. En dat levert wat fraaie herfstige doorkijkjes naar Bergen op.
Op de foto hieronder zie je het oude brandweerstation Skansen. Het basin naast het station bevatte vroeger het bluswater, het bassin was zo diep dat de brandweerlieden er vanaf de toren indoken om te gaan zwemmen. Later deed de jeugd hetzelfde vanuit de bomen rond het basin maar dit werd te gevaarlijk, waarna de gemeente het bassin ondiep heeft gemaakt. Nu wordt er in de winter op geschaatst en kunnen kinderen er pootjebaden op warme dagen.
Eenmaal weer beneden wandelen we nog even weer langs de huisjes van Bryggen (het is ook niet vreemd dat als één vlam vat de brand heel gemakkelijk overslaat naar de andere huisjes) en gaan we wat winkeltjes in, onder andere het Julehus: het 365 dagen per jaar geopende kerstwinkeltje vol kerstornamenten. En natuurlijk koop ik er eentje!
We zijn moe en hongerig, dus lopen we naar de Fisketorget, de vismarkt van Bergen. De buitenmarkt is in de winter gesloten (helaas), de binnenmarkt bestaat uit vishandels waar ze de meest uiteenlopende vissen verkopen en ook kun je er eten. We kiezen beiden voor een visje die we wegspoelen met een alcoholvrij biertje.
Wanneer het visje zwemt lopen we terug naar de parkeergarage en rijden we het half uurtje terug naar camping Solneset daar nestelen we ons een uurtje op de bank tot de sauna op temperatuur is.
Wanneer het visje zwemt lopen we terug naar de parkeergarage en rijden we het half uurtje terug naar camping Solneset daar nestelen we ons een uurtje op de bank tot de sauna op temperatuur is.
We sluiten deze mooie dag af met een paar rondjes in de sauna, waarna we lekker rozig in het zitgedeelte van het restaurant ploffen. Als Barth later zegt wat trek te hebben loop ik naar de bus. In een krat achterin heb ik een bus Pringles, maar daarvoor moet ik de laadruimte leeghalen. Ik leg de sleutel van de bus op bed, pak de Pringles, laad alles weer in en gooi de achterklep dicht. Op datzelfde moment besef ik dat de sleutel nog in de bus ligt. Ik probeer de achterklep weer te openen maar die zit op slot. Blijkbaar heb ik zonder het door te hebben op de vergrendeling gedrukt. Ik probeer de andere deuren. Allemaal dicht. Alle ramen zitten ook dicht. Ik heb ons buitengesloten uit Rez...
Na Barth mijn stommiteit opgebiecht te hebben loopt hij naar de bus om te kijken of er een oplossing is. We kunnen een slotenmaker laten komen maar wat een gedoe is dat...
We bedenken het volgende plan. We tornen een stukje van een van de "ramen" van het hefdak los. Er zitten twee ramen van gaas in, hier zit een stuk tentdoek met klittenband tegenaan. We verwachten dat redelijk eenvoudig te kunnen repareren. Mijn tas staat (denk ik) op de portapotti in de bus en daar zit mijn bussleutel in. Zeker weet ik dat niet, want we hebben alle raambedekking al aangebracht voor de nacht dus we kunnen niet naar binnen kijken.
In de keuken hangt een grote paraplu die we als hengel kunnen gebruiken. Zo hopen we de tas omhoog te kunnen hengelen en de sleutel eruit te kunnen halen.
Maar eerst moeten we een ladder hebben. Tegenover ons is een grote open schuur en daar vinden we moeiteloos een ladder. In de keuken pakken we een schaar en Barth gaat aan de slag.
Eerst maakt hij een opening van zo'n 15 centimeter door het stiksel los te tornen. Dat gaat redelijk eenvoudig.
Na Barth mijn stommiteit opgebiecht te hebben loopt hij naar de bus om te kijken of er een oplossing is. We kunnen een slotenmaker laten komen maar wat een gedoe is dat...
We bedenken het volgende plan. We tornen een stukje van een van de "ramen" van het hefdak los. Er zitten twee ramen van gaas in, hier zit een stuk tentdoek met klittenband tegenaan. We verwachten dat redelijk eenvoudig te kunnen repareren. Mijn tas staat (denk ik) op de portapotti in de bus en daar zit mijn bussleutel in. Zeker weet ik dat niet, want we hebben alle raambedekking al aangebracht voor de nacht dus we kunnen niet naar binnen kijken.
In de keuken hangt een grote paraplu die we als hengel kunnen gebruiken. Zo hopen we de tas omhoog te kunnen hengelen en de sleutel eruit te kunnen halen.
Maar eerst moeten we een ladder hebben. Tegenover ons is een grote open schuur en daar vinden we moeiteloos een ladder. In de keuken pakken we een schaar en Barth gaat aan de slag.
Eerst maakt hij een opening van zo'n 15 centimeter door het stiksel los te tornen. Dat gaat redelijk eenvoudig.
Dan trekt hij met de hengel een van de gordijntjes van het raam. De tas staat inderdaad op de portapotti.
Barth steekt de paraplu door het gat, pakt met het handvat van de paraplu het hengsel van de tas en trekt de tas voorzichtig naar zich toe. Dat lukt. Als de tas dicht genoeg bij het gat is steekt Barth zijn hand in de tas en vindt vrijwel meteen mijn sleutels. We zijn erin!
Met tape maakt Barth tijdelijk het open stukje dicht, thuis reparen we het wel. Een knap stukje McGyveren, al zeggen we het zelf! En zo eindigt deze dag iets anders dan verwacht...
Barth steekt de paraplu door het gat, pakt met het handvat van de paraplu het hengsel van de tas en trekt de tas voorzichtig naar zich toe. Dat lukt. Als de tas dicht genoeg bij het gat is steekt Barth zijn hand in de tas en vindt vrijwel meteen mijn sleutels. We zijn erin!
Met tape maakt Barth tijdelijk het open stukje dicht, thuis reparen we het wel. Een knap stukje McGyveren, al zeggen we het zelf! En zo eindigt deze dag iets anders dan verwacht...