Strömstad > Arvika
Dinsdag 22 februari 2022 - Dag 6
Direct om acht uur bellen we met onze garage in Groningen. Op basis van het filmpje met het geluid dat de motor maakt bevestigt hij de bevindingen van de garage hier: het is hoogstwaarschijnlijk het vliegwiel. Doorrijden is volgens hem niet wijs. Het kan 10 kilometer goed gaan of 100 maar het gaat een keer mis en dan is de schade nog veel groter.
Op eigen gelegenheid de bus naar Nederland vervoeren maakt de winst die we hebben als we de reparaties thuis zouden laten uitvoeren ongedaan. Kiezen we voor reparatie in Zweden dan kunnen we in ieder geval onze vakantie afmaken, al wordt het dan wel een heel ander soort reis.
We bellen met de VW-garage en horen dat er nog een paar honderd euro van de prijs af kan. Daarmee is de kogel door de kerk. Een half uurtje later staat een medewerkster van de garage met een huurauto voor de deur van ons hotelletje en brengt ons naar de garage.
Rez staat er koud en verlaten bij op die parkeerplaats. Dat het flink gevroren heeft vannacht blijkt uit het feit dat we de zijdeur en achterklep niet open krijgen. De bus moet dus eerst in de warmte van de werkplaats gereden om te worden ontdooid voordat we onze spullen kunnen pakken.
Op eigen gelegenheid de bus naar Nederland vervoeren maakt de winst die we hebben als we de reparaties thuis zouden laten uitvoeren ongedaan. Kiezen we voor reparatie in Zweden dan kunnen we in ieder geval onze vakantie afmaken, al wordt het dan wel een heel ander soort reis.
We bellen met de VW-garage en horen dat er nog een paar honderd euro van de prijs af kan. Daarmee is de kogel door de kerk. Een half uurtje later staat een medewerkster van de garage met een huurauto voor de deur van ons hotelletje en brengt ons naar de garage.
Rez staat er koud en verlaten bij op die parkeerplaats. Dat het flink gevroren heeft vannacht blijkt uit het feit dat we de zijdeur en achterklep niet open krijgen. De bus moet dus eerst in de warmte van de werkplaats gereden om te worden ontdooid voordat we onze spullen kunnen pakken.
We voeren nog wat administratieve handelingen uit voor de huurauto en even later zijn we met onze zilvergrijze Skoda Kamiq met winterbanden die voorzien zijn van spikes op pad door het prachtig winterse landschap.
Onze bestemming voor vandaag is Arvika, zo’n 175 kilometer naar het noordoosten. Als we niet over de snelweg willen (en dat willen we natuurlijk niet) voert de weg een stuk door Noorwegen. De grens ziet er sinds alle corona-maatregelen opgeheven zijn in Noorwegen weer normaal uit, dat wil zeggen zonder wegblokkades. Vorig jaar was dat nog wel anders!
Arvika is een klein plaatsje in de provincie Värmland. In de zomer bruist het er maar nu in de winter is het er rustig. Het heeft hier de afgelopen dagen flink gesneeuwd en ze zijn nog steeds bezig met het sneeuwruimen. Bulldozers schuiven het bij elkaar waarna het met vrachtwagens wordt afgevoerd.
We kiezen vannacht voor een hotel in het centrum, het Arkaden. Het is een knus hotelletje van lichtgeel geschilderd hout. De kamer is heerlijk ruim en heeft zalige bedden dus hier redden we het wel mee vannacht.
We gaan eten in een Ierse pub, O’Learys. Ze serveren er Fish & Chips en daar hebben we zin in. De pub hangt vol met televisieschermen waar de ijshockey wedstrijd van een lokale club uitgezonden wordt en die gasten leven flink mee! Kortom, het is er gezellig en de vis is zalig.
Na de maaltijd maken we nog een flinke wandeling door het stadje. Over het mooie stationsgebouw van Arvika (hieronder) is nog een leuke anekdote te vertellen: het gerucht gaat dat bij de bouw per ongeluk de plannen voor het stationsgebouw in Karlstad zijn gebruikt, daarom is het gebouw in Arvika veel grootser!
Volgens het ideale stedenbouwkundig plan van architect Adolf Wilhelm Edelsvärd zouden het station en de kerk tegenover elkaar moeten komen te liggen, aangezien dit de twee belangrijkste functies zijn. Er was echter geen kerk in het stadscentrum toen het station werd gebouwd. De Trefaldighetskyrkan (The Trinity Church) werd pas later gebouwd in 1911, en vervulde daarmee het ideaal van Edelsvärd.
Na de maaltijd maken we nog een flinke wandeling door het stadje. Over het mooie stationsgebouw van Arvika (hieronder) is nog een leuke anekdote te vertellen: het gerucht gaat dat bij de bouw per ongeluk de plannen voor het stationsgebouw in Karlstad zijn gebruikt, daarom is het gebouw in Arvika veel grootser!
Volgens het ideale stedenbouwkundig plan van architect Adolf Wilhelm Edelsvärd zouden het station en de kerk tegenover elkaar moeten komen te liggen, aangezien dit de twee belangrijkste functies zijn. Er was echter geen kerk in het stadscentrum toen het station werd gebouwd. De Trefaldighetskyrkan (The Trinity Church) werd pas later gebouwd in 1911, en vervulde daarmee het ideaal van Edelsvärd.
Het was fijn om vandaag weer op pad te zijn na twee dagen immobiel te zijn geweest. De komende dagen gaan er anders uitzien dan gepland maar we gaan er het beste van maken!