Lago de Sanabria
Zondag 7 augustus 2022 - Dag 22
In de omgeving valt zonder auto niet heel erg veel te beleven maar we hebben wat gegoogeld en hebben uiteindelijk een aardige dagbestemming gevonden.
Het begint ermee dat we ons middels een taxi van het hotel naar het busstation in Puebla de Sanabria willen laten brengen. We proberen om de receptioniste van het hotel dit te laten doen maar ze spreekt geen Engels. We kunnen haar wel duidelijk maken wat we willen maar begrijpen te weinig van haar antwoord. Ze probeert een taxi te bellen maar er wordt niet opgenomen. Na enkele pogingen ratelt ze iets in het Spaans en geeft het op. Geen taxi dus.
Maar zo gemakkelijk laten we ons de dag niet door de neus boren dus halen we snel onze spullen en lopen het half uur het dorp maar weer. We hebben genoeg tijd om ook nog een broodje te halen en gaan bij de bushalte zitten wachten.
De bus komt een minuut of tien te vroeg maar we moeten nog even wachten, de buschauffeur gaat even een kopje koffie drinken. En gelijk heeft 'ie.
Het begint ermee dat we ons middels een taxi van het hotel naar het busstation in Puebla de Sanabria willen laten brengen. We proberen om de receptioniste van het hotel dit te laten doen maar ze spreekt geen Engels. We kunnen haar wel duidelijk maken wat we willen maar begrijpen te weinig van haar antwoord. Ze probeert een taxi te bellen maar er wordt niet opgenomen. Na enkele pogingen ratelt ze iets in het Spaans en geeft het op. Geen taxi dus.
Maar zo gemakkelijk laten we ons de dag niet door de neus boren dus halen we snel onze spullen en lopen het half uur het dorp maar weer. We hebben genoeg tijd om ook nog een broodje te halen en gaan bij de bushalte zitten wachten.
De bus komt een minuut of tien te vroeg maar we moeten nog even wachten, de buschauffeur gaat even een kopje koffie drinken. En gelijk heeft 'ie.
Tien minuten later vertrekken we. De prijs voor een enkeltje voor een rit van een klein half uur: €1,40 per persoon. Mondkapjes zijn in het OV in Spanje trouwens nog steeds verplicht.
We hebben de chauffeur gevraagd om ons af te zetten bij de pier waar de catamaran ligt waarmee we een tocht gaan maken en dat is geen probleem omdat we toch de enige passagiers in de enorme tourbus zijn. In het auto-gerichte Spanje is het openbaar vervoer blijkbaar niet zo populair. Zelfs niet na een copieuze lunch met een fles wijn. Dan stappen ze daarna gewoon in de auto. En dat verklaart ook de vele politie controles op de weg voor het hotel. Meerdere malen per dag wordt er uitvoerig gecontroleerd, ook met honden.
Onze bestemming van vandaag is Lago de Sanabria. Het is een van de weinige grote natuurlijke meren in Spanje en met een oppervlakte van 368 hectare is het ook het grootste gletsjermeer van het Iberisch schiereiland. Het meer ligt in een nationaal natuurpark waar een aanzienlijk aantal wilde wolven leeft.
We hebben de chauffeur gevraagd om ons af te zetten bij de pier waar de catamaran ligt waarmee we een tocht gaan maken en dat is geen probleem omdat we toch de enige passagiers in de enorme tourbus zijn. In het auto-gerichte Spanje is het openbaar vervoer blijkbaar niet zo populair. Zelfs niet na een copieuze lunch met een fles wijn. Dan stappen ze daarna gewoon in de auto. En dat verklaart ook de vele politie controles op de weg voor het hotel. Meerdere malen per dag wordt er uitvoerig gecontroleerd, ook met honden.
Onze bestemming van vandaag is Lago de Sanabria. Het is een van de weinige grote natuurlijke meren in Spanje en met een oppervlakte van 368 hectare is het ook het grootste gletsjermeer van het Iberisch schiereiland. Het meer ligt in een nationaal natuurpark waar een aanzienlijk aantal wilde wolven leeft.
Na aankomst drinken we eerst een kopje koffie en gaan dan richting de catamaran. We gaan een educatieve tocht over het meer maken met een door zonnecellen gevoede elektrische catamaran. Helaas blijkt al snel dat ook hier geen Engelse vertaling aanwezig is. Een hypermoderne boot maar geen spraakbestandje met uitleg, dat vinden we toch wat jammer.
Ondanks dat is het een mooie tocht over het meer. De catamaran is fluisterstil en er wordt plankton gevangen die later onder de microscoop wordt gelegd. Alle beelden zijn te volgen via een groot scherm. Ook wordt live de diepte gepeild.
Speciale aandacht is er voor een grote ramp: in 1959 is de dam in de rivier die het meer voedt doorgebroken. Het water is zo snel bij het 8 kilometer verderop gelegen dorp dat niemand kan vluchten: 144 van de 664 dorpelingen komen om.
Ondanks dat is het een mooie tocht over het meer. De catamaran is fluisterstil en er wordt plankton gevangen die later onder de microscoop wordt gelegd. Alle beelden zijn te volgen via een groot scherm. Ook wordt live de diepte gepeild.
Speciale aandacht is er voor een grote ramp: in 1959 is de dam in de rivier die het meer voedt doorgebroken. Het water is zo snel bij het 8 kilometer verderop gelegen dorp dat niemand kan vluchten: 144 van de 664 dorpelingen komen om.
Na de tocht kleden we ons om en zoeken een plekje op het strandje. Beetje zwemmen, beetje zonnen, beetje niksen.
Rond half zes wandelen we naar het dorpje Ribodelago Nueve, waar om zes uur de bus terug zou moeten gaan. Ruim op tijd komt de bus voorrijden en ditmaal wordt het aardig druk in de bus.
We vragen (dezelfde buschauffeur als vanochtend) of we bij de rotonde bij het hotel afgezet kunnen worden maar helaas kan dat nu niet, de reden is niet helemaal duidelijk te krijgen. Er zit dus niks anders op om ook maar weer terug te lopen.
We sluiten de dag af met een hapje in het restaurant onder ons, de gebakken vis is lekker!
We vragen (dezelfde buschauffeur als vanochtend) of we bij de rotonde bij het hotel afgezet kunnen worden maar helaas kan dat nu niet, de reden is niet helemaal duidelijk te krijgen. Er zit dus niks anders op om ook maar weer terug te lopen.
We sluiten de dag af met een hapje in het restaurant onder ons, de gebakken vis is lekker!