Kristiansand (Noorwegen) > Hirtshals (Denemarken) > Groningen
Vrijdag 13 augustus 2021- Dag 35
Om half zeven staan we op en een uurtje later rijden we het campingterrein af naar de veerboot terminal. Als we daar een klein kwartiertje later aankomen zijn we al een van de laatsten (maar je weet wat ze daarvan zeggen ;-)). We sluiten achteraan in de rij en wachten tot we mogen inchecken. Onze ticket wordt gescand en daarna de beide corona QR-codes. Alles in orde, we mogen doorrijden. Niet veel later rijden we de veerboot op.
We reizen met de nieuwe catamaran van Fjord Line, de Fjord FSTR. Deze enorme catamaran, varend onder de Deense vlag en gebouwd in de Filippijnen, is pas deze zomer in de vaart genomen. De volledig van aluminium gemaakte Fjord FSTR kan 1.200 passagiers plus 35 bemanningsleden en 404 auto's vervoeren - of 228 auto's plus andere vracht met in totaal 530 rijstrookmeters - met snelheden tot 40 knopen. Het schip meet 109 bij 30,5 meter en heeft een diepgang van 3,42 meter en een maximaal draagvermogen van 1.019 ton.
Foto: Fjord Line
Voorzien van mondkapje (verplicht op de boot) zoeken we een plekje maar besluiten om te gaan ontbijten in de mooie lounge aan de voorkant bovenop de catamaran. Voor 20 euro per persoon een keur aan lekkere dingen hapjes, koffie en sap.
De reis naar Hirtshals duurt slechts 2 uur en 15 minuten dus voor we het weten zien we de kust van Denemarken opdoemen en niet veel later is het tijd om terug te gaan naar het parkeerdek. Waren we als een van de laatsten aan boord, we zijn als een van de eerste weer van de boot af. Voor ons ligt een rit van 800 kilometer van Hirtshals naar huis.
Het is vrijdag, er is veel (vakantie)verkeer op de weg en het duurt niet lang voor we in de eerste file staan. En dan de tweede, derde, vierde etcetera. Bij Århus besluiten we te proberen de file te omzeilen, wat redelijk lukt, al staan we in Århus ook met regelmaat in een korte file.
Om half vier zijn we Denemarken uit. We gooien de tank in Duitsland vol en gaan weer op weg. Vanwege de slechte ervaring met Hamburg op de heenweg besluiten we ons niet in die files te storten maar het pontje over de Elbe te nemen. Bij Neumünster verlaten we de snelweg en ruim een uur later komen we aan bij Glückstadt aan de Elbe. Daar wacht ons een tegenvaller. Er staat een digitaal bord waarop staat dat de wachttijd voor het pontje ruim twee uur is. We overleggen wat te doen. Vanaf hier doorrijden naar Hamburg is drie kwartier en dan alsnog één tot anderhalf uur in de file neemt net zoveel tijd in beslag als twee uur wachten. Voordeel is ook dat we dan nog even kunnen uitrusten. We kiezen ervoor om te wachten en sluiten achter aan de twee kilometer lange file aan.
De reis naar Hirtshals duurt slechts 2 uur en 15 minuten dus voor we het weten zien we de kust van Denemarken opdoemen en niet veel later is het tijd om terug te gaan naar het parkeerdek. Waren we als een van de laatsten aan boord, we zijn als een van de eerste weer van de boot af. Voor ons ligt een rit van 800 kilometer van Hirtshals naar huis.
Het is vrijdag, er is veel (vakantie)verkeer op de weg en het duurt niet lang voor we in de eerste file staan. En dan de tweede, derde, vierde etcetera. Bij Århus besluiten we te proberen de file te omzeilen, wat redelijk lukt, al staan we in Århus ook met regelmaat in een korte file.
Om half vier zijn we Denemarken uit. We gooien de tank in Duitsland vol en gaan weer op weg. Vanwege de slechte ervaring met Hamburg op de heenweg besluiten we ons niet in die files te storten maar het pontje over de Elbe te nemen. Bij Neumünster verlaten we de snelweg en ruim een uur later komen we aan bij Glückstadt aan de Elbe. Daar wacht ons een tegenvaller. Er staat een digitaal bord waarop staat dat de wachttijd voor het pontje ruim twee uur is. We overleggen wat te doen. Vanaf hier doorrijden naar Hamburg is drie kwartier en dan alsnog één tot anderhalf uur in de file neemt net zoveel tijd in beslag als twee uur wachten. Voordeel is ook dat we dan nog even kunnen uitrusten. We kiezen ervoor om te wachten en sluiten achter aan de twee kilometer lange file aan.
Ondanks dat er vier veerboten varen duurt het inderdaad zo’n twee uur voor we eindelijk de boot op mogen rijden. De overtocht duurt 20 minuten en de zon is bijna onder.
Blij dat we weer rijden verlaten we tegen half negen in Wischhafen de boot. En dan moeten we opeens in het donker rijden! We hebben wekenlang niet in het donker gereden (tunnels uitgezonderd) en dit is echt even wennen! De weggetjes zijn smal, de maximum snelheid is 100km per uur en door een omleiding doen we er ook nog langer over. We zijn blij als we bij Bremerhafen eindelijk weer de snelweg op kunnen.
Om één minuut voor 12 zijn we dan eindelijk thuis. Na een prachtige reis van 35 dagen, bijna 9500 kilometer en een schatkist vol fantastische ervaringen zit het erop.
‘Wat vond je het mooiste’, vroeg een van mijn vriendinnen later. Dat is best lastig, maar het moet toch het bereiken van de Noordkaap zijn geweest. Want ondanks dat dit ons reisdoel was hielden we er ook sterk rekening mee dat we het niet zouden halen. Vanwege de beperkingen i.v.m. corona maar ook omdat het een flinke rit was voor ‘slechts’ vijf weken. Het moment dat we dan eindelijk bij de globe op de Noordkaap stonden op 71° 10' 21" NB en we hiermee het noordelijkste punt van het Europese continent hadden bereikt was letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt. Dat we getuige mochten zijn van de Middernachtzon was een geweldige bonus, het blijft speciaal om zo’n bijzonder natuurfenomeen te mogen zien.
Om één minuut voor 12 zijn we dan eindelijk thuis. Na een prachtige reis van 35 dagen, bijna 9500 kilometer en een schatkist vol fantastische ervaringen zit het erop.
‘Wat vond je het mooiste’, vroeg een van mijn vriendinnen later. Dat is best lastig, maar het moet toch het bereiken van de Noordkaap zijn geweest. Want ondanks dat dit ons reisdoel was hielden we er ook sterk rekening mee dat we het niet zouden halen. Vanwege de beperkingen i.v.m. corona maar ook omdat het een flinke rit was voor ‘slechts’ vijf weken. Het moment dat we dan eindelijk bij de globe op de Noordkaap stonden op 71° 10' 21" NB en we hiermee het noordelijkste punt van het Europese continent hadden bereikt was letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt. Dat we getuige mochten zijn van de Middernachtzon was een geweldige bonus, het blijft speciaal om zo’n bijzonder natuurfenomeen te mogen zien.
Hebben we naar aanleiding van deze reis nieuwe reisdoelen gekregen? Geen nieuwe, maar wel een versterkte wens om ooit in de winter naar Lapland te gaan. Zo mooi als het in de zomer is, in de winter moet het daar ook fenomenaal mooi zijn.
Of we ergens spijt van hebben? Achteraf gezien hadden we wel iets meer tijd in het uiterste noorden door willen brengen. Maar omdat we niet precies wisten hoe lang we over de terugreis naar het zuiden zouden doen moesten we wat voorzichtig zijn met onze tijd.
Voorlopig zit het reizen er weer op. Concrete plannen voor de komende jaren zijn er, vooral vanwege corona, nog niet. En er moet eerst weer gespaard worden ;-)
Veel dank aan iedereen die weer meegelezen, -gereisd en -geleefd heeft, het is altijd erg leuk om de reacties te horen!
Liefs, Ineke & Barth
Of we ergens spijt van hebben? Achteraf gezien hadden we wel iets meer tijd in het uiterste noorden door willen brengen. Maar omdat we niet precies wisten hoe lang we over de terugreis naar het zuiden zouden doen moesten we wat voorzichtig zijn met onze tijd.
Voorlopig zit het reizen er weer op. Concrete plannen voor de komende jaren zijn er, vooral vanwege corona, nog niet. En er moet eerst weer gespaard worden ;-)
Veel dank aan iedereen die weer meegelezen, -gereisd en -geleefd heeft, het is altijd erg leuk om de reacties te horen!
Liefs, Ineke & Barth