Røldal & Odda
Maandag 3 augustus 2020 - Dag 14
We starten de dag met het boeken van de terugvaart naar Denemarken. We hadden nog geen definitieve datum geprikt om terug te gaan en we zouden nog wat langer kunnen blijven maar het gaat de komende dagen veel regenen in het gebied waar we naartoe wilden. In Nederland wordt het de komende tijd prachtig weer dus we hebben besloten om de laatste 1,5 week van de vakantie bij Little Goa door te brengen.
Dat maakt dat we morgenavond om 20:00 uur de nachtboot nemen van Stavanger naar Hirtshals, waar we woensdag om 07:30 in de ochtend aankomen. We rijden dan direct door naar huis.
Maar zover is het nog niet, we hebben nog twee dagen! Het is slecht weer, het is bewolkt, het miezert en het is 11 graden. We kiezen er daarom voor om een ritje met de auto te maken voor we vanmiddag Odda gaan verkennen.
We nemen de Haukelivegen naar het begin van de Haukelitunnel om de Dyrskard adventure trail te rijden. Dit is de oude weg tussen Oost- en West-Noorwegen over het Haukeli-berggebied, ten zuiden van Hardangervidda Nasjonal Park. We denken een weinig bereden route te hebben gevonden, maar de Haukelitunnel blijkt volledig afgesloten te zijn, wat betekent dat alle verkeer over de (te) smalle bergweg moet. Een aantal kilometers lang is het filerijden en constant stoppen om tegemoetkomend verkeer te laten passeren. Maar als we het eerste smalle deel hebben gehad kunnen we goed doorrijden.
Het besneeuwde berglandschap is ook hier weer prachtig en ruig. We stoppen veelvuldig om te fotograferen en drinken een kopje koffie in de prachtige bakkerij van de Haukeliseter Fjellstue met een Noors broodje met custard en marsepein. En als we hadden gewild hadden we zelfs nog een uurtje kunnen weken in de hout gestookte hot tub bij het water. Hmmm, verleidelijk met dit soort temperaturen!
Dat maakt dat we morgenavond om 20:00 uur de nachtboot nemen van Stavanger naar Hirtshals, waar we woensdag om 07:30 in de ochtend aankomen. We rijden dan direct door naar huis.
Maar zover is het nog niet, we hebben nog twee dagen! Het is slecht weer, het is bewolkt, het miezert en het is 11 graden. We kiezen er daarom voor om een ritje met de auto te maken voor we vanmiddag Odda gaan verkennen.
We nemen de Haukelivegen naar het begin van de Haukelitunnel om de Dyrskard adventure trail te rijden. Dit is de oude weg tussen Oost- en West-Noorwegen over het Haukeli-berggebied, ten zuiden van Hardangervidda Nasjonal Park. We denken een weinig bereden route te hebben gevonden, maar de Haukelitunnel blijkt volledig afgesloten te zijn, wat betekent dat alle verkeer over de (te) smalle bergweg moet. Een aantal kilometers lang is het filerijden en constant stoppen om tegemoetkomend verkeer te laten passeren. Maar als we het eerste smalle deel hebben gehad kunnen we goed doorrijden.
Het besneeuwde berglandschap is ook hier weer prachtig en ruig. We stoppen veelvuldig om te fotograferen en drinken een kopje koffie in de prachtige bakkerij van de Haukeliseter Fjellstue met een Noors broodje met custard en marsepein. En als we hadden gewild hadden we zelfs nog een uurtje kunnen weken in de hout gestookte hot tub bij het water. Hmmm, verleidelijk met dit soort temperaturen!
Als we dezelfde weg terugrijden moeten we voor de ingang van de Haukelitunnel stoppen om het konvooi van de andere kant te laten passeren. We zijn de eersten van het konvooi aan onze kant. Een verkeersregelaar komt naar ons toe en wil uitleggen waarom we moeten stoppen. We antwoorden dat we eerder vandaag al de heenweg hebben gereden en vragen hem wat ze voor werkzaamheden in de tunnel uitvoeren. Het blijkt een project van 3 jaar te zijn, waarbij ze in verband met de sneeuwval alleen kunnen werken tussen medio juni en medio oktober. Op 15 oktober stoppen de werkzaamheden tot juni het volgende jaar. De tunnel wordt verbreed en de weg wordt verlaagd zodat er hogere vrachtwagens doorheen kunnen.
Noorwegen staat met ruim 1400 tunnels op de derde plaats als het gaat om het meeste aantal tunnels. Alleen China (16000+) en Japan (plm. 10.000) gaan ze voor. Steeds meer veerboten worden vervangen door bruggen en tunnels, dus dit aantal zal alleen maar groeien. De totale lengte is zo’n 750 kilometer: dat is van Groningen naar Maastricht en terug en dan nog een stukje. Het zijn niet alleen gemiddelde tunnels waar je een paar minuten voor nodig hebt om door te rijden maar tunnels die lange snelwegen lijken. Sommige van de tunnels waar we doorheen gekomen zijn bevatten zelfs rotondes! De tunnel der tunnels moet een onder het water drijvende tunnel worden op het traject tussen Trondheim en Kristiansand, die ‘ferry free’ moet worden, waardoor de reistijd gehalveerd wordt. De drijvende tunnel zal worden gebouwd in een fjord van meer dan 1400 meter diep, te diep om in de zeebodem te boren. Het plan is om het diep genoeg onder het oppervlak te bouwen om de grootste schepen veilig te laten passeren, maar er ook voor te zorgen dat er voldoende ruimte is voor onderzeese passage. De diepte van de tunnel houdt deze weg van de invloed van wind, golven en stroming, wat zorgt voor soepel rijden onder water. We moeten er nog even op wachten, de route is niet voor 2025 gereed.
Na zo’n twintig minuten wachten komt het lange konvooi de berg af rijden en na nog tien minuten mogen wij ons konvooi achter een follow-me wagen de bergweg op leiden.
Noorwegen staat met ruim 1400 tunnels op de derde plaats als het gaat om het meeste aantal tunnels. Alleen China (16000+) en Japan (plm. 10.000) gaan ze voor. Steeds meer veerboten worden vervangen door bruggen en tunnels, dus dit aantal zal alleen maar groeien. De totale lengte is zo’n 750 kilometer: dat is van Groningen naar Maastricht en terug en dan nog een stukje. Het zijn niet alleen gemiddelde tunnels waar je een paar minuten voor nodig hebt om door te rijden maar tunnels die lange snelwegen lijken. Sommige van de tunnels waar we doorheen gekomen zijn bevatten zelfs rotondes! De tunnel der tunnels moet een onder het water drijvende tunnel worden op het traject tussen Trondheim en Kristiansand, die ‘ferry free’ moet worden, waardoor de reistijd gehalveerd wordt. De drijvende tunnel zal worden gebouwd in een fjord van meer dan 1400 meter diep, te diep om in de zeebodem te boren. Het plan is om het diep genoeg onder het oppervlak te bouwen om de grootste schepen veilig te laten passeren, maar er ook voor te zorgen dat er voldoende ruimte is voor onderzeese passage. De diepte van de tunnel houdt deze weg van de invloed van wind, golven en stroming, wat zorgt voor soepel rijden onder water. We moeten er nog even op wachten, de route is niet voor 2025 gereed.
Na zo’n twintig minuten wachten komt het lange konvooi de berg af rijden en na nog tien minuten mogen wij ons konvooi achter een follow-me wagen de bergweg op leiden.
We rijden over de Haukelivegen terug richting Odda tot we bij de Låtefossen watervallen aankomen. Låtefossen is de belangrijkste attractie in Oddadalen, ook wel bekend als "de vallei van de watervallen". De dubbele, 165 meter hoge watervallen waren al in de 19e eeuw een populaire toeristische attractie en nog steeds trekt het veel toeristen. Logisch, want een dubbele waterval die onder de weg door in de rivier uitmondt zie je niet vaak.
We besluiten de drone er maar eens bij op te laten om wat mooie videobeelden (volgen later) en foto’s te maken:
Vanaf de watervallen rijden we het laatste kwartiertje naar Odda. Een van de redenen waarom we naar Odda wilden is de Noorse serie Ragnarok, die in en rond Odda (in de serie heet het stadje Edda) is opgenomen. De serie gaat over de oorzaak van de snel smeltende Buerbreen gletsjer en de strijd tussen de mythische Noorse reuzen en de god Thor in het hedendaagse Noorwegen. Het lijkt ons leuk om naar locaties te zoeken waar de serie is opgenomen.
Moeiteloos vinden we het mooie witte houten kerkje uit 1870 en Odda Grill, het restaurantje dat veel voorkomt in de serie. Het kost wat meer moeite om de kapsalon te vinden van de moeder van Gry, een van de hoofdpersonen, maar ook dit karakteristieke huis weten we te lokaliseren. Tevens vinden we de middelbare school en de prominent in de fjord gelegen fabriek van de Jutul familie.
Moeiteloos vinden we het mooie witte houten kerkje uit 1870 en Odda Grill, het restaurantje dat veel voorkomt in de serie. Het kost wat meer moeite om de kapsalon te vinden van de moeder van Gry, een van de hoofdpersonen, maar ook dit karakteristieke huis weten we te lokaliseren. Tevens vinden we de middelbare school en de prominent in de fjord gelegen fabriek van de Jutul familie.
Als we later bij de kade wat boodschappen doen stuiten we bij toeval op een grote kei met inscripties. We kunnen de in runenschrift uitgehouwen tekst niet lezen maar wel de in gewone tekst geschreven naam die eronder staat: "NETFLIX". Als we later opzoeken wat het verhaal hierachter is blijkt dat Netflix, als dank voor de medewerking van de inwoners van Odda, hen als eersten wilde laten weten wanneer de serie uitgezonden zou worden. Ze hebben daarom stiekem ’s nachts de kei geplaatst. De exacte transcriptie van de runen luidt: “Ragnarok komt op 31 januari 2020”. En ja, dan ga je er natuurlijk even mee op de foto ;-)
Voor we terugrijden naar onze hytte in Røldal wandelen we nog wat door Odda en eten we een pizza (nee, die 40cm pizza was voor ons beiden, niet voor Barth alleen) en stoppen we nog even bij de mooie staafkerk van Røldal, die slechts een paar honderd meter van de camping ligt. De kerk werd gebouwd tussen 1200 en 1250 en staat bekend om zijn genezende kruisbeeld dat nog steeds in de kerk staat. Volgens de legende zweet het eenmaal per jaar op "Olsok" (6 juli) en heeft het zweet een genezende kracht. Røldal was een van de belangrijkste bedevaartsoorden in Noorwegen tijdens de middeleeuwen en pelgrims bleven komen tot 1835, langer dan enige andere plaats in Noorwegen. De kerk is prachtig versierd en is nog steeds de parochiekerk van Røldal. Helaas is de kerk op dit tijdstip (het is half acht in de avond) gesloten dus moeten we genoegen nemen met de buitenkant.
Onze laatste avond in Noorwegen brengen we knus door in de hytte, op de bank met het kacheltje aan, wat ook wel nodig is want de temperatuur daalt weer snel.