Flåm Railway & Stegastein
Vrijdag 31 juli 2020 - Dag 11
Tegen half tien komen we aanrijden bij het station van Flåm. Er staan al behoorlijk wat mensen te wachten en even voelt het niet zo goed. Er zou met een capaciteit van 50% gereden worden maar daar lijkt het niet op. Maar als een kwartiertje later de mensen aan boord mogen blijft er van de drukte weinig over, niemand hoeft bij elkaar te zitten en dan nog zijn er ruim voldoende plekken over.
Om vijf over tien vertrekt de trein voor wat een van de mooiste treinreizen van de wereld genoemd wordt, de Flåmsbana Flåm - Myrdal - Flåm. De Flåm-spoorlijn is een van de steilste spoorlijnen ter wereld, 80% van de rit bevindt zich op een helling van 5,5%. In een uur brengt de trein je van zeeniveau aan de Sognefjord in Flåm naar het bergstation Myrdal, gelegen op 867 meter boven zeeniveau.
Om vijf over tien vertrekt de trein voor wat een van de mooiste treinreizen van de wereld genoemd wordt, de Flåmsbana Flåm - Myrdal - Flåm. De Flåm-spoorlijn is een van de steilste spoorlijnen ter wereld, 80% van de rit bevindt zich op een helling van 5,5%. In een uur brengt de trein je van zeeniveau aan de Sognefjord in Flåm naar het bergstation Myrdal, gelegen op 867 meter boven zeeniveau.
Een aantal fun facts:
- De Flåm-spoorlijn is 20 km lang
- Het heeft 20 tunnels
- De bouw duurde 20 jaar en de lijn werd in 1947 geopend
- De bouw van de Nåli-tunnel (ongeveer 1.300 meter) tussen Kårdal en Pinnalia duurde 11 jaar
- De meeste tunnels zijn met de hand uitgehouwen
Een van de laatste haltes is bij de waterval Kjosfossen. Iedereen stapt uit om de waterval te zien en dan klinkt er muziek: een meisje verkleed als Huldra (een verleidelijk bosdier) doet een ongeveer twee minuten durende dans naast de waterval. Het is een behoorlijk toeristische act, maar toch leuk om te zien.
We hebben net voldoende tijd om een kopje koffie te halen in het stationsgebouwtje voordat we de berg weer afrijden. Ook ditmaal maakt de trein weer een stop bij de waterval en mogen we wederom genieten van het dansje.
Een kleine 2,5 uur na vertrek komen we Flåm weer binnenrijden. We hadden reviews gelezen waarin mensen de prijs (60 euro per persoon) erg hoog vonden voor een betrekkelijk saaie rit: wij vonden de rit erg mooi en in overweging nemend dat Noorwegen al een duur land is vinden we de prijs nog wel meevallen. Wat we ervan gevonden hadden als de treinstellen bomvol hadden gezeten (normaliter staan hier bussen vol cruise-toeristen en bezoekers uit Azië)? Dan was de ervaring waarschijnlijk anders geweest, nu konden we vrijelijk van de linker naar de rechter kant bewegen om foto's te maken.
We eten een brunost is, ofwel een ijsje gemaakt van brunost, de fameuze bruine geitenkaas uit Noorwegen (lekkerrrr!!!) en brengen nog een bezoek aan het best aardige museum dan aan de aanleg van de spoorlijn gewijd is.
Voordat we teruggaan naar de hytte rijden we nog via een smalle bergweg naar Stegastein Viewpoint. De constructie van Stegastein is een attractie op zich. Het vier meter brede platform, gemaakt van gelamineerd hout en staal, steekt 30 meter uit de zijkant van de berg en hangt 650 meter boven het Aurland-fjord. Het panoramische uitzicht op de fjord is geweldig.
We eten een brunost is, ofwel een ijsje gemaakt van brunost, de fameuze bruine geitenkaas uit Noorwegen (lekkerrrr!!!) en brengen nog een bezoek aan het best aardige museum dan aan de aanleg van de spoorlijn gewijd is.
Voordat we teruggaan naar de hytte rijden we nog via een smalle bergweg naar Stegastein Viewpoint. De constructie van Stegastein is een attractie op zich. Het vier meter brede platform, gemaakt van gelamineerd hout en staal, steekt 30 meter uit de zijkant van de berg en hangt 650 meter boven het Aurland-fjord. Het panoramische uitzicht op de fjord is geweldig.
Rond drie uur zijn we thuis, we lunchen op een kleedje aan de Aurlandselvi, voetjes in het water. Niet te lang trouwens want het water komt uit de bergen en is st-st-steenkoud…
Als we tegen half 11 nog even naar buiten gaan blijken we net op tijd te zijn voor een dramatisch mooie zonsondergang. Een kleurrijk einde van de dag!