Windhoek
Donderdag 18 juli 2019 - Dag 3
Na een relatief goede nacht gaan we ontbijten in de tuin. Rond acht uur was het nog 9 graden maar de temperatuur loopt snel op naar gemiddeld zo'n 25 graden. Namibië ligt op het zuidelijk halfrond, waardoor de seizoenen er tegenovergesteld zijn aan die in Nederland. In de winter (onze zomer) is het overdag aangenaam warm, maar in de nachten kan het behoorlijk afkoelen, soms tot het vriespunt. Maar er zijn, naast de koelere temperaturen overdag, nog meer voordelen. Het gras in bijvoorbeeld Etosha National Park is dan niet zo hoog waardoor het wild gemakkelijker te spotten is.
Het enige wild dat we tijdens het ontbijt spotten zijn musjes, waarvan er een het op mijn geroosterd brood heeft voorzien terwijl ik een foto maak :-)
Het enige wild dat we tijdens het ontbijt spotten zijn musjes, waarvan er een het op mijn geroosterd brood heeft voorzien terwijl ik een foto maak :-)
Na het ontbijt bellen we met de luchthaven. Er is nog niets bekend over onze bagage, we moeten in de namiddag nog maar eens bellen. Inmiddels hebben we dezelfde informatie ook al via de site van British Airways verkregen: "Status: searching for your bag. As soon as we locate this bag we will notify you to let you know where it is". We kunnen alleen maar hopen dat we in de namiddag beter nieuws krijgen.
Voor vandaag staat een wandeling langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Windhoek op de planning. We beginnen met de Christuskirche, een Duits Lutherse kerk in het midden van een rotonde en waarschijnlijk het belangrijkste oriëntatiepunt van de stad (overigens is Windhoek de enige plaats in Namibië die de stadsstatus heeft).
Voor vandaag staat een wandeling langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Windhoek op de planning. We beginnen met de Christuskirche, een Duits Lutherse kerk in het midden van een rotonde en waarschijnlijk het belangrijkste oriëntatiepunt van de stad (overigens is Windhoek de enige plaats in Namibië die de stadsstatus heeft).
De kerk is gebouwd in 1910 en gemaakt van lokaal zandsteen, het gebrandschilderd glas werd geschonken door keizer Wilhelm II. Het schilderij links van het altaar is een kopie van "De Opwekking van Lazarus" van Rubens.
Aan de overkant van de weg ligt het Independence Memorial Museum. Dit museum staat in het teken van de anti-koloniale- en onafhankelijkheidsstrijd en de (afschaffing van de) apartheid.
Ze zijn schokkend, de foto's, muurschilderingen en objecten die tentoongesteld zijn. Onthoofdingen, slavernij en bloedbaden, overheersing van de Duitsers en voornamelijk, sinds de 1e Wereldoorlog de Zuid-Afrikanen.
In 1912, dus ten tijde van de overheersing van de Zuid-Afrikanen, zijn twee locaties "opengesteld" waar zwarte Afrikanen die in de stad werkten zich mochten vestigen. In het jaar erna werden ze onder dwang naar deze locaties verplaatst. Later, toen bleek dat dit geen tijdelijke plek zou worden werd het Katatura genoemd, vertaald uit het Herero, een van de lokale talen: "we hebben geen permanente plek".
In 1989 is de Namibië onafhankelijk geworden en in 1990 is de apartheid, die in 1948 is ontstaan, afgeschaft.
Met een glazen lift aan de buitenkant van het gebouw gaan we naar de vierde etage waar een restaurant gevestigd is en je een 360 uitzicht van de stad hebt. Tijd voor een kopje koffie!
In 1912, dus ten tijde van de overheersing van de Zuid-Afrikanen, zijn twee locaties "opengesteld" waar zwarte Afrikanen die in de stad werkten zich mochten vestigen. In het jaar erna werden ze onder dwang naar deze locaties verplaatst. Later, toen bleek dat dit geen tijdelijke plek zou worden werd het Katatura genoemd, vertaald uit het Herero, een van de lokale talen: "we hebben geen permanente plek".
In 1989 is de Namibië onafhankelijk geworden en in 1990 is de apartheid, die in 1948 is ontstaan, afgeschaft.
Met een glazen lift aan de buitenkant van het gebouw gaan we naar de vierde etage waar een restaurant gevestigd is en je een 360 uitzicht van de stad hebt. Tijd voor een kopje koffie!
Na een lunch tegenover het Zoo Park wandelen we naar de Meteorite Fountain, waar 33 meteorieten zijn opgesteld op stalen zuilen. De meteorieten werden in 1910 ontdekt in de omgeving van Gibeon in Zuid-Namibië en zijn tijdens een waarschijnlijk enorme meteorietenregen op aarde gevallen.
Vanaf hier lopen we verder naar het Trans-Namib Transport Museum. Buiten het museum staat volgens de gidsen een aantal zeer oude treinstellen en een stoomlocomotief en die willen we wel zien.
De Duitse stoomlocomotief "Poor Old Joe" stamt uit 1903 en onderhield de verraderlijke smalspoorverbinding door de woestijn tussen Windhoek en Swakopmund.
Vanaf hier lopen we verder naar het Trans-Namib Transport Museum. Buiten het museum staat volgens de gidsen een aantal zeer oude treinstellen en een stoomlocomotief en die willen we wel zien.
De Duitse stoomlocomotief "Poor Old Joe" stamt uit 1903 en onderhield de verraderlijke smalspoorverbinding door de woestijn tussen Windhoek en Swakopmund.
Aan de zijkant in het mooie in 1912 in Nederlandse stijl maar door de Duitsers gebouwde station is het transportmuseum gevestigd. Het museum heeft een uitgebreide collectie, voornamelijk van de spoorweg. Het leukst zijn misschien nog wel de ouderwetse bordjes die er tentoongesteld zijn:
De nieuwsgierigheid of er nieuws is over onze bagage wint het van de interesse in het museum dus lopen we terug naar onze hostel. Af en toe achter adem, want we zitten hier zo'n 1650 meter hoger dan thuis en bij omhoog lopende straatjes merken we dat wel.
Eenmaal terug bellen we met het nummer van de afdeling zoekgeraakte bagage. Die hebben er blijkbaar ook geen zin meer in want ook bij de tweede poging neemt er niemand op. Dan de site maar raadplegen. Ruim een half uur nadat vlucht waarmee wij gisteren aangekomen zijn is geland is de status van onze zoekopdracht bijgewerkt. Onze bagage is ook vandaag niet meegekomen. Balen… We willen zo langzamerhand wel schone kleding en onze toiletspullen. Om de teleurstelling een beetje te verdoven bestellen we in de tuinbar een biertje en bespreken we onze opties. We hebben weliswaar voor morgen geen vastomlijnde plannen, anders dan het ophalen van de auto maar het beperkt ons wel. Want als we morgen uitchecken uit de hostel hebben we geen adres meer waar de bagage naartoe gebracht moet worden. We komen er nu even niet uit, het moet even bezinken.
Later die avond nemen we de taxi naar een legendarisch instituut in Windhoek: Joe's Beerhouse. Al veel over gelezen en ook getipt (baie dankie Wesley, it was an excellent tip!) en absoluut de moeite waard! Het enorme buitenrestaurant met 600 zitplaatsen is een labyrinth aan verschillende segmenten waar grote en kleine palapa's staan waaronder je kunt zitten. Het is volledig volgestouwd met Jägermeisterflessen, opgezette dieren, een vijver met nepkrokodil, een autootje op het dak, houten wielen en wat al niet meer.
Eenmaal terug bellen we met het nummer van de afdeling zoekgeraakte bagage. Die hebben er blijkbaar ook geen zin meer in want ook bij de tweede poging neemt er niemand op. Dan de site maar raadplegen. Ruim een half uur nadat vlucht waarmee wij gisteren aangekomen zijn is geland is de status van onze zoekopdracht bijgewerkt. Onze bagage is ook vandaag niet meegekomen. Balen… We willen zo langzamerhand wel schone kleding en onze toiletspullen. Om de teleurstelling een beetje te verdoven bestellen we in de tuinbar een biertje en bespreken we onze opties. We hebben weliswaar voor morgen geen vastomlijnde plannen, anders dan het ophalen van de auto maar het beperkt ons wel. Want als we morgen uitchecken uit de hostel hebben we geen adres meer waar de bagage naartoe gebracht moet worden. We komen er nu even niet uit, het moet even bezinken.
Later die avond nemen we de taxi naar een legendarisch instituut in Windhoek: Joe's Beerhouse. Al veel over gelezen en ook getipt (baie dankie Wesley, it was an excellent tip!) en absoluut de moeite waard! Het enorme buitenrestaurant met 600 zitplaatsen is een labyrinth aan verschillende segmenten waar grote en kleine palapa's staan waaronder je kunt zitten. Het is volledig volgestouwd met Jägermeisterflessen, opgezette dieren, een vijver met nepkrokodil, een autootje op het dak, houten wielen en wat al niet meer.
Het menu is niet voor de gevoelige mensen: er kan gekozen worden uit o.a. oryx, kudu, zebra en krokodil. We laten het wild voor wat het is en kiezen voor vegetarische pasta en kip. Tijdens het eten bespreken we nogmaals onze opties en besluiten dat we, nadat we de auto opgehaald hebben, terugrijden richting vliegveld. Op 10 minuten rijden daar vandaan moet een mooie camping liggen, Ondekaremba Guest Farm. Het ligt middenin de Afrikaanse savanne en het zou er rijk aan wild zijn. Als we daar een overnachting kunnen regelen rijden we daarna door naar het vliegveld om te wachten tot de vlucht van 12:00 uur uit Johannesburg geland is en onze bagage er hopelijk bij is. Als dat niet zo is kunnen we met de bagagedienst overleggen wat te doen.
We besluiten de avond bij Joe's Beerhouse met een kopje koffie, betalen en houden buiten een taxi aan. Een ritje van een minuut of 5 kost ongeveer 3 euro maar eigenlijk hadden we die ditmaal zelf verdiend. Of we navigatie hebben vraagt de chauffeur. We denken eerst dat hij een grapje maakt maar hij herhaalt de vraag: hij weet niet waar Cardboard Box Hostel is. Gelukkig zijn wij bewapend met de app Maps.me (onontbeerlijk in een buitenland zonder 4G vanwege de uitstekende offline kaarten!) dus we navigeren onszelf moeiteloos naar de hostel. Bij het afscheid bieden we nog even aan dat de chauffeur ons kan bellen als hij hulp nodig heeft bij het navigeren, hij antwoordt door toeterend weg te rijden…
En zo komt ook dag drie tot een einde. Geen bagage maar wel een volle dag in een toch best wel leuke stad!
We besluiten de avond bij Joe's Beerhouse met een kopje koffie, betalen en houden buiten een taxi aan. Een ritje van een minuut of 5 kost ongeveer 3 euro maar eigenlijk hadden we die ditmaal zelf verdiend. Of we navigatie hebben vraagt de chauffeur. We denken eerst dat hij een grapje maakt maar hij herhaalt de vraag: hij weet niet waar Cardboard Box Hostel is. Gelukkig zijn wij bewapend met de app Maps.me (onontbeerlijk in een buitenland zonder 4G vanwege de uitstekende offline kaarten!) dus we navigeren onszelf moeiteloos naar de hostel. Bij het afscheid bieden we nog even aan dat de chauffeur ons kan bellen als hij hulp nodig heeft bij het navigeren, hij antwoordt door toeterend weg te rijden…
En zo komt ook dag drie tot een einde. Geen bagage maar wel een volle dag in een toch best wel leuke stad!