Namibië en Botswana
De voorbereidingen - 1 - (januari 2019)
"Botswana is een van de beste safari bestemmingen in Afrika. Er zijn hier meer olifanten dan in welk ander land op de planeet dan ook. De landschappen van Namibië en Botswana zien eruit alsof of je op een andere planeet bent aangekomen." Met teksten als deze zijn we de afgelopen maanden verleid om te kiezen voor Namibië en Botswana als onze reisbestemming voor 2019. En Zuid-Afrika is ons vorig jaar zó goed bevallen dat we heel graag meer van Afrika wilden zien. Dit is echter niet een reis zonder de nodige voorbereidingen!
De auto
Allereerst moesten we bedenken hoe we door deze beide landen wilden gaan reizen en waar en hoe we wilden slapen. Daar waren we snel over uit: het moest een 4WD met daktent worden. Op deze manier zijn we vrij om te gaan en staan waar we willen en door in een tent te slapen zijn we zo dicht mogelijk bij de natuur.
Via www.namibia4x4hire.com hebben we voor 4 weken een 4x4 Toyota Double Cab gehuurd. Bij de huur zit een volledige camping uitrusting inbegrepen, inclusief 12V koelkast en braaiset.
Ook zijn er twee reservewielen en een schep aan boord. De schep dient ervoor om de auto uit te graven als we vast komen te zitten in het zand. Voor wat betreft de reservewielen: de wegen zijn soms slecht en een lekke band heb je zomaar.
Ook zijn er twee reservewielen en een schep aan boord. De schep dient ervoor om de auto uit te graven als we vast komen te zitten in het zand. Voor wat betreft de reservewielen: de wegen zijn soms slecht en een lekke band heb je zomaar.
Onze kennis van een 4WD en hoe je van zo'n auto een band moet verwisselen is behoorlijk minimaal. We willen goed voorbereid zijn en daarom hebben we ons via www.autosleutelcursus.nl ingeschreven voor een dagcursus 4WD. Deze cursus is gericht op de dagelijkse techniek, zoals onderhoud (o.a. controle vloeistofniveaus) en bandenwissel. Allemaal kennis wat ons nog best eens van pas zouden kunnen komen tijdens deze reis.
De route
Nadat de keuze voor een land is gemaakt is het eerst even zoeken. We hebben een leeg canvas voor ons dat gevuld moet worden met een uitdagende en spannende route waarbij we toch willen proberen om het mooiste van het land te zien. Dus vanaf dat moment is het lezen, lezen en nog eens lezen. De kaart erbij nemen en afstanden berekenen. Hoeveel kilometer kunnen we per dag rijden, rekening houdend met de staat van de wegen, of het vlak of bergachtig gebied is en vooral ook de veiligheid. Want in de meeste landen wil je bijvoorbeeld liever niet in het donker hoeven rijden.
En waar gaan we overnachten? Voor deze reis is dat simpel, we hebben een auto met daktent dus worden het campings. Hier lopen we, een half jaar voor vertrek, al tegen de eerste problemen aan. Natuurlijk willen we naar de Sossusvlei en Etosha National Park. En om optimaal te kunnen genieten van alles wat deze parken te bieden hebben, zoals de zonsopgang in de Sossusvlei, moet je op een camping in het park zelf staan. De campings in de parken blijken al grotendeels volgeboekt. Met veel moeite kunnen we voor enkele nachten een plek op een camping boeken. Liever leggen we vooraf onze route niet definitief vast, zo blijven we flexibel en kunnen we afwijken van de globale route die we vooraf bedenken. Maar net als in het Kruger Park vorig jaar komen we er niet onderuit.
Uiteindelijk is dit de globale route die we hebben uitgezet:
En waar gaan we overnachten? Voor deze reis is dat simpel, we hebben een auto met daktent dus worden het campings. Hier lopen we, een half jaar voor vertrek, al tegen de eerste problemen aan. Natuurlijk willen we naar de Sossusvlei en Etosha National Park. En om optimaal te kunnen genieten van alles wat deze parken te bieden hebben, zoals de zonsopgang in de Sossusvlei, moet je op een camping in het park zelf staan. De campings in de parken blijken al grotendeels volgeboekt. Met veel moeite kunnen we voor enkele nachten een plek op een camping boeken. Liever leggen we vooraf onze route niet definitief vast, zo blijven we flexibel en kunnen we afwijken van de globale route die we vooraf bedenken. Maar net als in het Kruger Park vorig jaar komen we er niet onderuit.
Uiteindelijk is dit de globale route die we hebben uitgezet:
En wat voor de komende maanden rest is het moeilijkste: het wachten tot we eindelijk kunnen vertrekken…
De voorbereidingen - 2 - (juni 2019)
Sinds de laatste update zijn de voorbereidingen in volle vaart doorgegaan. Na een paar maanden trouw iedere dag de boeking-pagina van Namibia Wildlife Resorts gecheckt te hebben op opzeggingen in Etosha National Park is het een paar dagen geleden dan eindelijk gelukt: we hebben campingplaatsen voor in totaal een hele week in Etosha!
Begin april zijn we op de 4WD sleutelcursus geweest in Nieuwegein. Het bleek een erg leuke en leerzame dag. Onze "sleutelauto", een Toyota Landcruiser uit 1996, behoort toe aan een stel dat de Baltic Sea Circle gaat rijden. Een ander stel heeft, net als wij, een auto gehuurd en gaat daarmee door de Outback van Australië toeren en de nummer zeven van ons ploegje gaat met zijn vriendin in 1,5 jaar de Pan-American Highway rijden. Allemaal geweldige reizen!
Deze cursus is voor ons een eerste kennismaking met een vierwielaangedreven auto. Onze docent is een gepensioneerde monteur die de laatste tien jaar op veel plaatsen in de wereld gewerkt heeft voor Artsen zonder Grenzen.
Begin april zijn we op de 4WD sleutelcursus geweest in Nieuwegein. Het bleek een erg leuke en leerzame dag. Onze "sleutelauto", een Toyota Landcruiser uit 1996, behoort toe aan een stel dat de Baltic Sea Circle gaat rijden. Een ander stel heeft, net als wij, een auto gehuurd en gaat daarmee door de Outback van Australië toeren en de nummer zeven van ons ploegje gaat met zijn vriendin in 1,5 jaar de Pan-American Highway rijden. Allemaal geweldige reizen!
Deze cursus is voor ons een eerste kennismaking met een vierwielaangedreven auto. Onze docent is een gepensioneerde monteur die de laatste tien jaar op veel plaatsen in de wereld gewerkt heeft voor Artsen zonder Grenzen.
De aandacht richt zich op de specifieke onderdelen die deze auto zo bijzonder maken, zoals de high en low gear en het overschakelen van twee- naar vierwielaandrijving. Ook krijgen we uitleg over alle vloeistoffen die er zoal in de auto gaan en hoe ze te controleren en bijvullen. Verder vertelt hij ons waar we op moeten letten en wat we moeten doen als we door (diep) water rijden. Als de auto 's middags op de brug staat kijken we naar welke onderdelen het zwaar krijgen en hoe we de band van een 4WD moeten verwisselen.
Een stuk wijzer stappen we die middag weer in de auto. We zijn ook tot de conclusie gekomen dat het best een uitdaging is om met een oude 4WD op pad te gaan. Wij hebben de luxe van een (redelijk) nieuwe huurauto en 24x7 pechhulp (als je tenminste bereik hebt om die pechhulp te kunnen bellen} maar met zo'n oude auto ben je behoorlijk op jezelf aangewezen. Desalniettemin hebben we nóg meer zin in de reis gekregen! Nog zo'n zes weekjes…